تفاوت بین دئودورانت و ضد عرق را بشناسید

اول از همه باید بدانید که چه تفاوتی بین این دو کلمه وجود دارد. دئودورانت ( deodorant )؛ باعث کاهش باکتری های سطح پوست (باکتری های مولد بو) می شود و از این طریق، ایجاد بوی بد را کاهش می دهد، اما ضد عرق ها ( antiperspirant ) ، همان طور که از نامشان هم مشخص است، جلوی عرق کردن را می گیرند و باعث کاهش فعالیت غده های تولید عرق می شوند.

پس حالا باید تصمیم بگیرید که شما به کدام یک نیاز دارید، یک ضد بو یا یک ضد عرق؟

معایب استفاده از ضدعرق و برتری دئودورانت نسبت به آن

خیلی از مردم، از خیس شدن زیربغل خود گلایه دارند و اظهار می کنند که این باعث خجالت آنها می شود، خب در چنین شرایطی استفاده از یک ضدعرق می تواند تا حدودی جلوی عرق کردن آنها را بگیرید، اما باید بدانید که به ۲ دلیل، دئودورانت ها بهتر از ضدعرق ها هستند:

۱٫ ضدعرق ها دارای آلومینیوم هستند که جلوی عرق کردن را بگیرند و غده های عرقی را مسدود کنند، اما باعث زرد شدن لباس می شوند.

۲٫ محلی که به آن ضدعرق می زنید، خشک می ماند اما ممکن است بدن جای دیگری را برای دفع عرق انتخاب کند و مثلا پوست بدنتان بیشتر عرق کند.

پس تا اینجا تفاوت بین ضدعرق و ضدبو و همچنین علت برتری دئودورانت ها را متوجه شدیم؛ حالا برویم به سراغ تفاوت بین انواع دئودورانت که ممکن است در شکل های مایع، جامد و اسپری باشند (البته این درباره ضدعرق ها هم هست).

تفاوت بین انواع مردانه و زنانه؟

زنان غدد عرق کننده بیشتری دارند، اما این اصلا به معنای بیشتر عرق کردن آنها نسبت به مردان نیست، زیرا هر غده عرقی در مردان، مقدار عرق بیشتری نسبت به زنان تولید می کند. پس این دو ویژگی، یعنی اینکه مردان و زنان نیاز به تفاوت های فرمولی در مام های مخصوص به خودشان ندارند، پس چرا مام های زنانه و مردانه با تفاوت دارند؟

تنها تفاوتی که می توان برای این محصول در مردان و زنان قائل شد، رایحه و عطر مام هاست که می تواند زنانه تر یا مردانه تر باشد، ضمن اینکه باید گفت بنا به یک دلیل غیر منطقی، محصولات زنانه همیشه گران تر از محصولات مردانه به فروش می رسند!

بهترین زمان استفاده از این محصولات چه ساعتی از روز است و چند بار در روز مجاز به استفاده از آنها هستیم؟ میزان استفاده به میزان تعریق و نوع شغل فرد بستگی دارد و قانونی کلی در این زمینه وجود ندارد.

بعد از استحمام و قبل از تعریق بهترین زمان برای استفاده از ضدعرق‌هاست.

محصولات خوشبو‌کننده را باید روی پوست تمیز استفاده کرد و اسپری آنها روی پوست عرق‌کرده فایده‌ای ندارد و حتی بوی حاصل از ترکیب بوی عرق و خوشبو‌کننده‌ها می‌تواند بسیار بدتر از بوی عرق باشد.

دوام بیشتر با صابونی‌ها

اگه از اون آدمایی هستید که زیاد عرق می‌کنید و به خصوص موقعی که استرس می‌گیرید عرقتون بوی تند و زننده‌ای پیدا می‌کنه انتخاب اولتون می‌تونه استیک یا همون خوشبو کننده صابونی باشه. این مدل‌ها اولا موندگاری خیلی بالایی دارن و بعضی‌هاشون تا یک روز و نیم هم مانع این می‌شه که بدن بوی بد به خودش بگیره. بعد هم خیلی به صرفه هستن و این طبیعیه چون فشرده‌ترن. ضمن اینکه افرادی که حساسن با حالت خشک و تمیز این استیک‌ها خوب ارتباط برقرار می‌کنن.

حالا موقع انتخاب مدل‌های صابونی هم به یه نکته توجه کنید اونم برنده! بعضی از برندها خوشبو کننده‌های صابونی‌ای دارن که وقتی یه کم تعریق کنید سریع چسبناک و گوله گوله می‌شن. برای جلوگیری از این مشکل سراغ اونایی برید که امتحانشون رو پس دادن.

آخرین نکته اینکه انواع صابونی ممکنه رد سفید از خودشون به جا بذارن، مگه اونایی که مخصوص لباس‌های سفید و سیاه هستن.

احتیاط با ژلی‌ها

کسانی که می‌خوان از خوشبو کننده ژلی استفاده کنن باید اول از همه اون رو روی بخش داخلی آرنجشون تست کنن و مطمئن بشن نسبت بهش حساسیت ندارن. چون خیلی از این مدل‌ها یه ماده‌ای به اسم «پروپیلن گلیکول» دارن که خیلیا نسبت بهش حساسن. لحظه‌ای که از یه خوشبو کننده ژلی استفاده می‌کنید دو حالت داره؛ یا باهاش مشکلی ندارید یا اون حس خیسی اولیه‌ش باعث می‌شه مور مور بشید! در حالت دوم شما رو به گزینه قبلی، یعنی صابونی‌ها ارجاع می‌دیم. اما اگه با ژلی‌ها مشکلی ندارید باید بدونید که اونا خیلی زود جذب و خشک می‌شن و هیچ ردی هم از خودشون به جا نمی‌ذارن، به خصوص رد سفید که بعضی از صابونی‌ها ممکنه به جا بذارن. فقط اینو بدونید که موندگاری ژلی‌ها نسبت به صابونی‌ها کمتره.

اندر فواید خوشبو کننده‌های رولی

رولی‌ها تا حد زیادی شبیه خوشبو کننده‌های ژلی هستن! با این تفاوت که حالت چسبندگی اولیه مدل‌های ژلی رو ندارن. رولی‌ها جز اولین دسته خوشبو کننده‌های زیر بغل بودن که پا به بازار گذاشتن و از این جهت قدمت و تجربه‎شون زیاده. بیشتر این مدل‌ها از خودشون رد به جا نمی‌ذارن اما موندگاریشون بعضا نسبت به دو گزینه قبلی کمتره و در مواردی دیده شده با تعرق بوی خوبشون رو از دست دادن؛ پس به اعتبار برند دقت کنید.

اسپری‌ها برای ورزشکارها

اگه هیچ کدوم از مواردی که تا الان گفتیم گزینه‌های شما نبودن آخرین گزینه یعنی اسپری رو بهتون معرفی می‌کنیم. این اسپری‌ها مخصوص کسانی هستن که ممکنه زود از یه رایحه خسته بشن و دلشون بخواد سریع رایحه‌های دیگه رو امتحان کنن؛ چون اسپری‌ها نسبت به بقیه گزینه‌ها زودتر تموم می‌شن.

نکته بعدی اینه که باید مراقب برندی که سراغش می‌رید و همینطور اصل بودنش باشید چون بعضی از اسپری‌ها وقتی روی بدن می‌مونن بوی خیلی بدی می‌گیرن. ما بیشتر از همه این گزینه‌ها رو به ورزشکارا پیشنهاد می‌دیم که مرتب دوش می‌گیرن و دنبال موندگاری خیلی بالای خوشبو کننده نیستن. یادتون باشه فرمول اسپری‌ها، ژلی‌ها و رولی‌ها نسبت به صابونی‌ها سبک‌تره. اگه نسبت به این مسئله حساسیت دارید موقع خرید دقت کنید سراغ کدوم از چهار گزینه بالا رفتین و دقیقا ازش چی می‌خواین

مام زیربغل صابونی بهتر است یا رولی